Hur börjar du ditt personliga brev och hur bör den byggas upp så du får ett naturligt flyt? Vi går igenom receptet från start till mål, så att det bli enklare för dig att strukturera texten. På vägen hittar du exempel som hjälper dig att komma igång med ditt brev och få fart på skrivprocessen.
I ansökningsfasen är det viktigt att visa att du har kompetensen att utföra jobbet, i tillägg kommer din motivation spela en avgörande roll. Kom därför snabbt till poängen i din ansökan.
Innan du kastar dig över tangenter, har vi fyra viktigt råd:
Med kunskap om verksamheten, förståelse för nice to have och need to have kvalifikationer och varför jobbet lockar dig är det mycket lättare att skriva ett bra och anpassat personligt brev. Tänk också på att skriva mottagarorienterat och ha arbetsgivaren i fokus: visa att du känner företaget och använd informationen du har till att berätta hur du lösa verksamhetens behov.
Steg för steg: Så bygger du upp ett personligt brev som skall ta dig till jobbintervjun
En summerande överskrift som väcker intresse
En bra överskrift väcker uppmärksamhet och intresse, samtidigt som den är kort och summerar vem du är och vad du vill:
Med det här exemplet får du lyft fram att du har kompetensen som är viktig för tjänsten, samtidigt som du visar att du förstått vad verksamheten är ute efter.
Första stycket: Inledningen som övertygar om att du är rätt person
Med första stycket skall du ge en kort introduktion till varför du är relevant och varför du söker jobbet. Har du varit i personlig kontakt med någon på företaget eller har hittat tjänsten på deras egen hemsida kan det vara något att nämna här.
Gör ditt brev unikt för verksamheten och visa dina drivkrafter: Varför önskar du just den här rollen – i just den här verksamheten. Det bästa sättet att göra det är att sätta ord på din motivation.
Övning: Vad motiverar dig? Skapa en lista över vad som motiverar dig att åka till jobbet och hur det passar in i den aktuella rollen. Arbetsglädje är vår största jobbmotivation, så lägg vikt vid de aspekter i jobbet som engagerar dig och ger mening.
Här är fler reflektionsfrågor som kan hjälpa dig på väg:
Varför passar tjänsten dig? Var konkret.
Andra stycket: Kompetenser – Vem är du och vad kan du?
Gå rakt på sak och var tydlig och konkret när du beskriver vilka arbetsuppgifter du mästrar. Ta utgångspunkt i kvalifikationer du värderat som viktigast och knyt det till din relevanta erfarenhet:
Ge exempel på motsvarande arbetsuppgifter du haft och hur du utfört dessa.
Tredje stycket: Personliga egenskaper – matchar du verksamheten?
Vilka personliga egenskaper har du som passar in i verksamheten eller som hjälper till att bidra positivt i jobbet? Vad är dina styrkor? Understöd dina påståenden och beskriv hur detta är relevant för tjänsten och kan ge värde för verksamheten.
Lyft fram 1-3 personliga kompetenser, och ge exempel på hur de gör dig till en bra match:
Kanske är du serviceorienterad – och det märks på dina kunder som alltid frågar efter just dig. Här är ytterligare två exempel:
En bra kom-ihåg-regel: Egenskap – Fördel – Värde
Exempel:
«Jag är positiv och duktig på att motivera, i tillägg som jag triggas av goda resultat. I mitt förra jobb fick jag stor användning för mina samarbetsegenskaper och bidrog aktivt till att mitt team nådde försäljningsrekord 3 år på raken.»
Stycke 4. Avslutning: Summeringen som skall kalla dig till jobbintervju
Som avslutning kan du kort summera upp varför verksamheten skall anställa just dig genom att väva in dina personliga egenskaper och motivation. Ge läsaren en uppmaning att prata med dig:
”Jag har flera tankar om hur Företag X kan öka försäljning av sina produkter och delar gärna med mig av dessa i en eventuell intervju” eller ”Jag är nyfiken på att få höra mer om er och hur det är att arbete med x och y”.
Vill du få ännu fler tips och råd? Missa inte vår artikel med 9 heta tips till hur du skriver ett personligt brev som sticker ut.