Skall du anställa under 2022? På tvärs av Norden ser vi samma tendenser: brist på kvalificerade kandidater och huggsexa om de bästa talangerna. Våra fyra nordiska landschefer ger dig därför sina insikter i hur du kan möta dessa utmaningar under rekryteringsåret 2022. Få inspiration till hur du kan attrahera, fånga, värdera och behålla duktiga medarbetarna.
Kravprofilen: Fångar du framtidens stjärna?
I hela Norden upplever arbetsgivare en tydlig brist på önskade kompetenser och otillräcklig tillgång till kandidater. Enligt Kai Bruun, VD i TEMP-TEAM Norge, måste vi förvänta oss att detta är en situation som kommer att förstärkas i tiden som kommer.
- För att möta detta kan du utmana innehållet i kravprofilen och utnyttja nya hjälpmedel för att nå passiva kandidater. En mastig kravprofil ger färre kandidater att välja emellan och kan leda till att du diskvalificerar en framtida stjärna i din organisation.
Utmana kravprofilen och de hjälpmedel du använder
Kai föreslår att tänka över följande vid utarbetning av kravprofilen:
• Vad är nödvändiga kompetenser och vilka kompetenser kan utvecklas?
• Kan verksamheten arbeta mer aktivt för mångfald knutet till ålder, språk, etc.?
• Utvidgad användning av digitala hjälpmedel ger nya möjligheter: Kan arbetet utföras oberoende av geografisk plats? Kan delar av uppgifterna lösas av självständiga konsulter?
Rekryteringen kräver också ett mer proaktivt arbetssätt för att nå de passiva kandidaterna och få ett bredare kandidaturval, läs mer om det här.
Employer branding: Har du en långsiktig strategi?
På en arbetsmarknad i förändring är det inte längre du som väljer vilka talanger du vill skall jobba för dig – det är de som väljer dig. För att attrahera och inte minst behålla de mest attraktiva kandidaterna, måste du framstå som en attraktiv arbetsgivare. Employer branding är en långsiktig rekryteringsstrategi för att stärka omdömet om dig som arbetsgivare, och kommer ha en ökande betydelse för rekryteringar i framtiden.
- Drömarbetsgivaren skall inte bara säkra att de anställda är nöjda – för att skapa ambassadörer måste du engagera dig och utveckla dina anställda, säger Mika, VD för TEMP-TEAM i Finland.
Så hur bör du jobba med ditt employer brand?
Mika rekommenderar att börja med en analys – här är fyra råd för att komma igång:
Resultatet av analysen skall kunna ge dig en utgångspunkt för att formulera ett attraktivt, unikt och trovärdigt medarbetarlöfte (employer brand proposition) som beskriver vad en anställd kan förvänta sig av verksamheten. Detta löfte skall styra kommunikationen mot målgruppen och vara något verksamheten alltid jobbar efter att uppfylla.
Caserekrytering: Undersöker du potential och yrkesmässig kompetens med case?
I en tid där det är krävande att hitta medarbetare och kompetensbehovet ständigt utmanas, är det viktigare att värdera vad kandidaten är kapabel att ta till sig av ny kunskap än vilka tidigare erfarenheter en person har. Case eller uppgifter kan användas för att undersöka hur du använder din kompetens i praktiken, men också få ett intryck för hur du väljer att gripa dig an en uppgift, säger Calle Odén VD för TEMP-TEAM i Sverige.
- Beroende på tjänsten kan praktiska uppgifter vara ett mer relevant sätt att värdera kandidatens förmåga än att läsa CV och värdera deras utbildning, menar han.
I tillägg är case en effektiv utgångspunkt för att jämföra kandidater. För att kunna utnyttja möjligheterna att lösa ett case måste caset vara anpassat för rollen du skall rekrytera till.
- En ledarroll kan till exempel få i uppgift att utarbeta en förenklad affärsplan, medans någon som är aktuell för en säljartjänst kan få utmaningen att sätta upp en prospektlista med 10 prospekt, där det utvärderas varför just dessa valts. Där alla slutkandidater får samma case ger det dig som rekryterare ett bra underlag att jämföra, säger Calle.
Kortare processer: Speedar du upp anställningsprocessen i en marknad med få kandidater?
Har du upplevt att kandidaterna hoppar av längs vägen under processen? Med hög konkurrens om kandidaterna är det sannolikt att personer du har på intervju är involverad i fler processer samtidigt. Se till att erbjuda den mest effektiva rekryteringsprocessen, så du fångar de bästa kandidaterna. En effektiv rekryteringsprocess startar med att du skriver en riktigt bra och passande jobbannons som drar till sig rätt kandidater. Men det är inte det enda du kan göra för att få fart på processen:
Aktivera ditt nätverk
Birgitte Sørensen, VD för TEMP-TEAM Danmark, rekommenderar också att du aktiverar ditt nätverk.
- Använder du tiden på bästa sätt eller sitter du passivt och håller tummarna för att ansökningar tickar in? Få kollegorna att dela jobbannonsen och ta kontakt med relevanta personer, så du får god spridning på annonsen och når en bredare marknad.
Optimera och spara tid med digitala verktyg
Digitala verktyg är guld värt när det kommer till att effektivisera processer. Birgitte listar upp en rad verktyg du med fördel kan värdera vid din nästa rekrytering: