Skriv En Bra Jobbannons (1)
Tillbaka till alla artiklar.

5 tips: Skriv en jobbannons din drömkandidat vill läsa!

Landa drömrekryteringen: Använd våra 5 skrivtips för att attrahera de mest kvalificerade kandidaterna till din organisation.

Vill du att dina drömkandidater direkt skall känna: ”Där vill jag gärna jobba!” eller ”Det är ju mig dom söker” när dom läser er jobbannons? Fel titel, en otydlig rollbeskrivning och oändliga kravlistor kan skrämma bort den bästa kandidaten. Här ger vi dig 5 skrivtips för att skapa en unik annons, som väcker intresse och lockar till sig rätt ansökningar.

Vad är då receptet för en riktigt bra jobbannons? Det finns inte bara en, men tre viktiga ingredienser: En bra annons

(1) beskriver vad rollen innebär: arbetsuppgifter, ansvarsområden, syfte etc
(2) visar ert erbjudande och varför ni är en attraktiv arbetsgivare inkl. värderingar, kultur
(3) undgår att tappa drömkandidaten på vägen. Lista bara nödvändiga krav och ha kommunikation i ögonhöjd.

Nu till dom fem skrivtipsen:

1. Hey, you! Stoppar titeln i din jobbannons rätt kandidat ifrån att söka?

Tänk på att ditt val av titel har stor betydelse för vem du lockar till dig. Den sätter vissa förväntningar på såväl arbetsuppgifter som lönenivåer. Välj dina ord med omsorg:

• Digital Lobbying Strategist, Dataintegratör, Framtidsaccelerator - Okända och nyuppfunna titlar kan verka spännande, men det är inte säkert att den riktiga kandidaten känner igen sig, eller att annonsen kommer upp i sökresultat.

• Verkstadskoordinator eller Koordinator till en verkstad? Den andra kommer mest sannolikt ge dig ett större urval. Vad är viktigast? Kräver tjänsten branscherfarenhet eller är en branschöverskridande kompetensen tillräcklig?

• Din titel är en del av din rubrik. Hur kan du krydda den på bästa sätt? Finns det några personliga kompetenser som hjälper kandidaten att lyckas i tjänsten? Är branscherfarenhet need to have? Erbjuder ni en kontext som en kandidat helt enkelt inte kan motstå?

 

2. Tänk på, att jobbannonsen är ditt första ”samtal” med en potentiell kandidat. Vad säger ni?

• Vilket intryck ger ni? Vad säger du först? Vad är mindre viktigt? Och hur förmedlar du kraven?

• Lägg extra krut på att skapa en riktigt bra inledning. Den sätter tonen för hela annonsen, och är din chans att fånga intresset hos en potentiell drömkandidat.

• Klickar ni copy-paste på företagets ”om oss” text och lägger i jobbannonsen? Dags att tänka om! Plocka godbitarna och sätt dom i ett sammanhang som lockar en potentiell kandidat.

• Kom ihåg! Långa kravlistor kan få vem som helst att tappa lusten. Fokusera på förutsättningar för att klara tjänsten.

 

3. Ge en solklar beskrivning av jobbet. Är du realistisk?

En kandidat ska snabbt kunna skaffa sig en överblick av vad som eftersöks (ingrediens 1). Beskriv tjänsten, så man förstår, vad det går ut på, dess förutsättningar och villkor. Viktigt är att inte bli långrandig, utan håll det kort och koncist. Fokusera på att ta fram det som är absolut viktigast för att klara tjänsten. Var realistisk i vem du söker. Det är en utmaning att hitta en junior kandidat med en seniors erfarenhet.

 

4. ”Attraktiva friskvårdsbidrag” ”Möjligheter att jobba – när & var du vill” Vad är eran USP?

En av de viktigaste ingredienserna i en annons idag är att lyfta fram det som är unikt för just er, och gör jobbet attraktivt (ingrediens 2). Har ni kanske:

• Flexibla arbetstider och möjligheter till working-from-anywhere?
• Unika möjligheter för kompetensutveckling?
• Kontor i närheten av många trevliga lunchrestauranger?
• Ett pingisbord i fikarummet?

Ge kandidaten en känsla för er som arbetsgivare, och vad ni värdesätter. Att lyfta fram en kommande chef eller kollegor, tex med ett citat kan vara ett sätt att sticka ut. Passa på att fråga er nuvarande personal vad dom uppskattar med att jobba just hos er. Kanske får ni veta något ni inte visste om?

 

5. Öppna dörren! Hur avrundar du ditt första samtal?

Tappa inte känslan i det du byggt upp utan håll samtalet igång till sista raden. Uppmuntra kandidaten att skicka in sin ansökan. Var transparent med dina kontaktuppgifter för eventuella frågor.

Undvik en krånglig ansökningsprocess, du kan riskera att tappa guldkornen (ingrediens 3). Ge gärna en kort beskrivning över vad som händer sen. Har ni ett löpande urval? Se till att uppmuntra kandidaten att söka snarast för att öka sina chanser att komma med i urvalsprocessen. På det sättet visar du att det är viktigt för er, att den som vill söka skall få rätt förutsättningar.

 

Dela: