Employer Branding: Attrahera kandidater med ett bra medarbetarlöfte
Låt dig inspireras av våra tips för att bygga, ändra eller stärka ert medarbetarlöfte.
Arbetsmarknaden är i förändring och kandidaterna har nya preferenser och förväntningar på sin arbetsplats. Om ni vill framstå som en attraktiv arbetsgivare och attrahera de rätta talangerna är employer branding och ett bra medarbetarlöfte en allt viktigare rekryteringsstrategi. Är du osäker på hur ni skall identifiera era egna fördelar och värden? Låt dig inspireras av våra tips för att bygga, ändra eller stärka ert medarbetarlöfte.
Idag är det inte nödvändigtvis du som väljer vilka talanger som skall jobba för dig – det är de som väljer dig. För att attrahera nya medarbetare (och inte minst behålla de ni har) behöver ni synliggöra hur ni jobbar för att vara att vara en attraktiv arbetsgivare.
Vad är medarbetarlöfte, eller Employee Value Proposition (EVP)?
Employer branding handlar om att marknadsföra för kandidaterna vad som skiljer er och gör er mer attraktiva än andra arbetsgivare. Medarbetarlöfte är kärnan i ditt employer brand och kopplas direkt till de fördelar och värderingar ni erbjuder anställda i verksamheten. Med ett starkt medarbetarlöfte som attrahera potentiella kandidater får ni också ett starkt employer branding verktyg.
Så hur kan ni bli drömarbetsgivaren?
Verksamheter som vinner idag är de som kan leverera på nyckelord som kultur, tillit och relationer på arbetsplatsen. Dagens arbetssökare är fortfarande intresserade av lön, arbetsplats och spännande arbetsuppgifter fokuserar i större grad på mjuka värden som bra arbetsmiljö, bra ledning, vidareutveckling och flexibilitet.
Känn din målgrupp. Är du osäker på vad som viktigt för kandidaterna du vill attrahera? Fråga dina anställda vad som är viktigt för dom, men kom också ihåg att EVP skall vara trovärdigt och möjligt att infria. Här är några frågor ni kan ställda er för att bygga, ändra eller styrka ert medarbetarlöfte:
Företagskultur:
Klarar ni att sätta ord på kulturen i verksamheten? Hur arbetar ni med människorna som jobbar hos er? Uppmuntras kreativitet och nya sätt att göra saker på? Något av det viktigaste i en rekryteringsprocess är att hitta en kulturell match mellan kandidat och verksamhet.
Meningsfullt arbete:
Är ni tydliga vad verksamhetens syfte är när ni letar efter nya medarbetare? Vad skall ni uppnå tillsammans med era anställda? Att ha ett meningsfullt jobb är viktigt för oss och att jobba med människor som delar samma värderingar och engagemang är en bra motivation för kandidater.
Utveckling och karriärmöjligheter:
Kan ni visa att ni har bra interna upplärningsprogram eller att ni ansvarar för att de anställda utvecklas och har vägar för interna karriärmöjligheter? Det har stor betydelse för att både attrahera men också för att behålla existerande talanger.
Flexibilitet och bra work-life balance:
Är ni uppmärksamma på era anställdas behov för flexibla arbetstider och hemmakontor för att få en balanserad vardag? Med digitala möjligheter som ger förutsättningar för hemmakontor har det blivit lättare och viktigare att få jobb, fritid och familjeliv att fungera.
Ledning och arbetsmiljö:
Är det en platt organisation och högt i tak i verksamheten? Vad innebär det rent konkret? Får de anställda frihet och tilltro till hur de utför sina arbetsuppgifter? Människor är i behov av att bli sedda och hörda på arbetsplatsen, så tänk över hur ni visar att ni värdesätter den enskilda individens insats och utnyttjar deras potential.
Hur kan ett medarbetarlöfte formuleras?
Här är några sätt att göra det på:
Utveckling
För oss är en utvecklande arbetsmiljö viktigt och vi uppmuntrar dig att sätta av tid för att utveckla din kompetens för att möta framtidens utmaningar. Vi lyssnar till hur du önskar utvecklas och ta ditt nästa steg framåt.Trivsel
Livet är så mycket mer än bara jobb. Vi ger dig förutsättningar att hitta en bra balans mellan jobb, fritid och familj och vill bidra till en arbetsplats där vi har kul på vägen.
Involvering
Du är viktig och ditt engagemang värdesätts. Genom att dela erfarenheter, perspektiv och vågar pröva nya vägar, stöttar vi våra kollegor så vi blir ett starkare team och kan nå längre.
Lycka till med att attrahera och behålla den viktigaste resursen i verksamheten – människorna.