Ny På Jobbet Här Får Du 4 Tips För En Bra Start (1)
Tillbaka till alla artiklar.

Är du ny på jobbet? Så får du en bra start!

Gör din onboarding till en succé. Fyra egna initiativ för en smidig start på ditt nya jobb!

Grattis! Du har kommit genom nålsögat, kontraktet har undertecknats och snart börjar ditt nya jobbäventyr. Även om de allra flesta företag idag har ett organiserat onboardingprogram för sina nyanställda så finns det även ett antal initiativ som du som nyanställd kan göra själv! Här är fyra tips för att få en bra start på ditt nya jobb:

Vi har alla varit där: starten på ditt nya jobb närmar sig snabbt. Fjärilarna fladdrar runt inombords och förväntningarna på hur ditt nya arbetsliv ska se ut och din egen professionella utveckling är på sin peak.

Kanske har du uppgifter som behöver slutföras på ditt nuvarande jobb? Eller också använder du tiden innan uppstart till att ladda upp dina batterier?  Oavsett vilket kan det vara en bra idé att avsätta tid för fördjupning så att du är väl förberedd och får en bra start.

Här är 4 tips för att kickstarta din onboarding inför uppstart:

  1. Sök kunskap

Ingen förväntar sig att du ska kunna allt om företaget från dag ett men med lite grundlig research och genom att själv söka upp kunskap skapar du en bra utgångspunkt för din uppstart.

Var inte rädd för att kontakta din nya chef om du har frågor om din start eller om något är oklart för dig när det gäller företagets kultur eller kärnuppgifter.  På så sätt visar du att du tar ansvar för ditt eget lärande och det är något som får de allra flesta chefer att klappa händerna.

  1. Nå ut till dina nya kollegor

"I have an announcement to make" - många använder LinkedIn som ett verktyg för att dela ett jobbskifte med sitt nätverk.  Med ett personligt inlägg får du möjlighet att tacka för samarbetet med tidigare kollegor samtidigt som du får möjligheten att kickstarta dialogen med dina framtida kollegor.

  1. Ge dina kollegor insikt i vem du är

Hur ger du dina kollegor en bra inblick i vem du är som person? Under din första tid kommer du förmodligen att uppleva frågor som "Var har du arbetat tidigare? ", "Var bor du? " och "Vad gillar du att göra på fritiden? "

Det kan vara bra att reflektera lite över vad du vill berätta om dig själv. Det kan också ta udden av nervositet om du har tänkt på vad du vill svara dina nya nyfikna kollegor. Därutöver kan du överväga att inkludera vad du tycker är intressant med företaget och varför du valt jobbet.

  1. Var öppen och nyfiken

Att börja ett nytt jobb kan på många sätt jämföras med en resa till ett nytt land. Du har en bra uppfattning om vad som komma skall, men kulturen kan skilja sig avsevärt från vad du är van vid. Genom att vara öppen och nyfiken får du en snabbare förståelse för företagets kultur.

I samband med anställningsprocessen har du förmodligen redan tittat på ditt framtida företags hemsida, men nu när du faktiskt har fått jobbet läser du förmodligen innehållet om kärnuppgifter, kultur och värderingar med andra ögon.

"It takes two to Tango"

Även om det kan kännas som ett mentalt maratonlopp att börja på ett nytt ställe kommer du kunna lätta lite på pressen genom att vara väl förberedd. Den goda onboardingen vilar på företagens axlar, men med några initiativ kan du själv bidra till att få en bra start!

Lycka till med din jobbstart!

Dela:

Läs våra karriärartiklar